Boboteaza la cea mai veche mănăstire din țară cu viața monahală neîntreruptă[2019-01-07]de Gheorghe AnghelSute de credincioșii au participat la slujbele oficiate cu prilejul sărbătorii Botezului Domnului la mănăstirea Hodoș Bodrog, cea mai veche mănăstire din țară cu viața monahală neîntreruptă. Prima atestare documentară a așezământului monahal apare în anul 1177, într-o diplomă dată de regele Bela al III-lea. Însă, vechimea ei este cu mult mai mare, după cum afirmă și unii istorici locali, cum ar fi Ladislau Naghy de Peretsenyi, care spune că în Mănăstirea Hodoșului au locuit, pe vremea ducelui Ahtum, la începutul sec. al XI-lea, călugări greci de rit răsăritean. Cu prilejul Bobotezei, un sobor de clerici a oficiat Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, urmată de slujba Aghesmei Mari. Din sobor au făcut parte Protos. Grigorie Timiș, starețul mănăstirii, Arhim. Nestor Iovan, Protos. Iustin Popovici, consilier cultural al Arhiepiscopiei Aradului, Protos. Nicolae Tang, lector universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Ilarion V. Felea din Arad, Protos. Macarie Deleu și Arhid. Gherasim Tompa. Răspunsurile liturgice au fost oferite de obștea mănăstirii. După Sfânta Liturghie a avut loc ieșirea în procesiune la râul Mureș, așa cum s-a îndătinat la această mănăstire, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Timotei, unde s-a săvârșit slujba Aghiasmei Mari, a declarat pentru Agenția de știri Basilica Protos. Iustin Popovici. Omilia a fost rostită de Protos. Nicolae Tang care a subliniat că Botezul Domnului reprezintă începutul propovăduirii Mântuitorului. Totodată, prin propriul Său botez, Mântuitorul a rânduit în Biserică Taina Botezului. Viața noastră duhovnicească începe prin botez, așa cum lucrarea de mântuire a lumii a început prin Botezul lui Hristos, a precizat pr. Nicolae Tang. Mănăstirea Hodoș Bodrog Invazia tătară de la 1241 a dat o lovitură puternică sistemului monastic din câmpia Aradului în urma căreia multe mănăstiri existente înainte dispar din izvoarele istorice. Mănăstirea Hodoș-Bodrog a trecut și peste această situație dificilă. Se pare că a fost distrusă numai bisericuța mănăstirii, dar viața monahală a continuat, deoarece există o mențiune în această privință într-un document din anul 1278. Mănăstirea Hodoș-Bodrog își va continua activitatea, dar fără a mai avea o biserică reprezentativă, deoarece sinodul latin din anul 1279 a interzis construirea de noi biserici ortodoxe, în locul celor distruse de tătari, situație care s-a menținut până în a doua jumătate a sec. al XIV-lea. În anul 1326, un document amintește de voievodul Neagu de Hodoș, pe care istoricul Ștefan Meteș îl consideră un posibil protector al mănăstirii. Ținând cont de cercetările arheologice și de părerile unor istorici, actuala biserică a mănăstirii, construită în stilul triconc bizantin, datează din a doua jumătate a sec. al XIV-lea, fiind contemporană cu unele mănăstiri din Țara Românească Vodița, Tismana, Cozia, precum și cu cea de la Prislopul de Hațeg cu care se aseamănă din punct de vedere arhitectonic. Sursa: www.Basilica.ro Contor Accesări: 1184, Ultimul acces: 2024-04-30 13:37:37
|
Timp total: 0,19s...
[]:1